اعتماد به نفس

 به نظر شما اعتماد به نفس چیست و چه تفاوتی با عزت نفس دارد؟ اجازه دهید برایتان با ذکر یک مثال توضیح دهم مثلا شما حدود ده سال است که کلاس گیتار میروید و همه به شما میگویند که خیلی خوب می نوازید خب اگر در یک جمعی باشند و از شما بخواهند که گیتار بزنید به احتمال زیاد قبول میکنید به این می گویند اعتماد به نفس حالا فرض کنید در حال نگاه کردن به آینه هستید . بدون اینکه بدانید چه چیزی فقط حس میکنید که یک چیز کم است و شما اصلا فرد دوست داشتنی ای نیستید و یا آنقدر که باید باهوش و موفق نیستید بدون اینکه بدانید کجای کار میلنگد به این هم میگویند عزت نفس . تفاوت اعتماد به نفس با عزت نفس تفاوت یک باور است با یک فکر میخواهید بیشتر توضیح دهم ؟ تیتر بعدی را بخوانید.

اعتماد به نفس چیست ؟ 

اعتماد به نفس تفکری است که در مورد خودتان در حوزه ای خاص دارید. مثلا اگر ده سال باشد که کار سخنرانی انجام دهید و اگر از دیگران شنیده باشید که سخنران حاذقی هستید و اگر ده تا سخنرانی خوب اجرا کرده باشید شما اعتماد به نفس یک سخنران را دارید و اگر در جمعی از شما بخواهند که سخنرانی کنید، با توجه به اینکه اعتماد به نفس این کار را دارید احتمالا قبول میکنید. حال اگر با توجه به اینکه نمره نقاشی دوران ابتدایی شما هیچ گاه 20 نبوده و هیچ وقت در زندگی برای نقاشی کشیدن تمرین نکرده اید، اگر در یک جمع بوم و رنگ را دستتان بدهند و از شما بخواهند که یک تابلو طراحی کنید به احتمال 90 درصد شما اعتماد به نفس انجام این کار را ندارید. پس دیدین اعتماد به نفس چیست؟ فکری است که در مورد خودتان در یک حوزه ی خاص میکنید. یعنی ممکن است در بعضی جاها اعتماد به نفس بالایی داشته باشید و در بعضی جا ها اعتماد به نفس پایینی داشته باشید.

تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس

تا اینجا گفتم اعتماد به نفس فکری است که در مورد نحوه عملکردتان در یک حوزه ی خاص دارید اما عزت نفس چیست؟ عزت نفس حسی است که فارغ از شرایط و نتایج به طور غالب در مورد خوئتان دارید. اگر اعتماد به نفس یک فکر باشد، بی شک عزت نفس یک باور است و آن باور است که وقتی در آینه خودتان را میبینید به شما میگوید که شما خودتان را دوست دارید یا ندارید. شاید فکر کنید که این اعتماد به نفس است که موفقیت یا شکست شما را تضمین میکند اما سخت در اشتباهید. این عزت نفس است که اگر پایین باشد به مرور اعتماد به نفس شما هم مصموم میکند.

راه های افزایش اعتماد به نفس در خود (داشتن اعتماد به نفس بالا)

 

اعتماد به نفس - اعتماد به نفس بالا

  1. مرحله اول
    مسئولیت های خود را در محیط کار و منزل مشخص کنید.
    تعیین کنید کدام جنبه از نقش هایی را که پذیرفته اید، خوشایندتر بوده و شما را راضی می کند.
    بخش هایی را که در آن مغایرت و ناسازگاری با نقش وجود دارد مشخص کنید.
  2. مرحله دوم
    چهار راه حل یا جایگزین جهت ایفای مناسب و یا تکمیل نقش به خود ارائه دهید.
    فواید و زیان های هر یک از راه حل ها را با خود ارزیابی کنید.
  3. مرحله سوم
    باید اقدامات لازم برای اجرای هریک از راه حل های انتخابی قبلی را انجام دهید. سپس لازم است اهدافی را تعیین کنید و با استفاده از یک رویکرد حل مساله خود را به طور فعال برای حل مسائل درگیر کنید. این رویکرد اعتماد به نفس و عزت نفس شما را افزایش می دهد.

دو عنصر اصلی دیگر که به باور و اعتماد به نفس کمک می‌کنند:

  • خودکارآمدی
  • عزت نفس.

​در واقع ریشه، خمیرمایه و ستون اصلی ؛ خود کار آمدی و عزت نفس است. ما زمانی احساس خودکارآمدی می‌کنیم که در خود (و دیگرانی که شبیه به ما هستند) پیشرفت در کسب مهارت‌ها و دست‌یابی به هدف‌هایی را می‌بینیم که در آن حوزه‌های مهارتی از اهمیت برخوردار هستند. ما اگر باور و اعتماد به خود را یاد بگیریم و در حوزه‌های خاصی تلاش کنیم، موفق خواهیم شد. همچنین اعتماد به نفس به ما کمک می‌کند تا چالش‌ها را بپذیریم و به هنگام بروز دشواری‌ها سرسخت باشیم.

این مسئله با ایدۀ عزت نفس همپوشانی دارد. عزت نفس یک حس کلی‌تر است که به‌وسیلۀ آن می‌توانیم با آن‌چه که در زندگی‌مان می‌گذرد، کنار آییم و این‌که حق داریم خوشحال باشیم. بخشی از این احساس ناشی از تائید اطرافیان ماست که ممکن است چندان تحت کنترل ما نباشد. با این وجود می‌تواند ناشی از این حس باشد که ما پرهیزکارانه رفتار می‌کنیم، در کاری که انجام می‌دهیم کفایت داریم و این‌که اگر بخواهیم می‌توانیم به شکل موفقی رقابت کنیم.

برخی افراد بر این باورند که اعتماد بنفس را می‌توان به وسیلۀ تائید و تفکر مثبت ایجاد کرد.  ما باور داریم که این قضیه تا حدودی حقیقت دارد، اما جنبه‌های دیگری نظیر تعیین و دستیابی به اهداف نیز وجود دارد که موجب ایجاد حس کفایت می‌گردد. بدون وجود احساس کفایت، شما اعتمادبه نفس نخواهید داشت: شما اعتماد به نفس کاذبی خواهید داشت که در صورت بروز شکست و ناراحتی برایتان مشکل ساز خواهد شد.

 

  • یکی از شناخته‌شده‌ترین منابع علمی، آن را به‌عنوان باور به خود تعریف می‌نماید (بینابو و تیرول، ۲۰۰۲).
  • یکی دیگر از مقالات محبوب، آن را به‌عنوان انتظارات فرد از عملکرد و خود ارزیابی از توانایی‌ها و عملکرد قبلی خویش تعریف می‌نماید (لنی، ۱۹۹۷).
  • در نهایت، دیکشنری آنلاین روان‌شناسی آمریکا (منبع معتبر برای روانشناسان)، اعتماد به نفس را به‌عنوان اعتماد فرد به توانایی‌ها، ظرفیت‌ها و قضاوت‌های خویش یا این اعتقاد که فرد می‌تواند به شکل موفقیت‌آمیزی با چالش‌ها و خواسته‌های روزمره مواجه شود، تعریف می‌کند.

اعتماد به نفس بالا - اعتماد به نفس

 

Comments

Popular posts from this blog

قانون جذب

قیمت کابینت ام دی اف

عزت نفس